Hyvät tavat -Hilkka Pyylampi
Törnävän koulussa on jo useiden vuosien ajan tehty määrätietoista työtä koulukiusaamisen estämiseksi ja koululaisten hyvinvoinnin takaamiseksi. Vanhemmat ovat olleet aktiivisesti mukana koulun monenlaisissa hankkeissa sekä luokkakohtaisesti että vanhempainryhmän kautta.
Oppilashuoltoon liittyvissä keskusteluissa nousi esille hyvien tapojen arvo lapsen oman sosiaalisen kehityksen, ystävyys suhteiden luomisen ja säilyttämisen sekä myöhemmin jopa jatko-opiskelun ja työhön sijoittumisen kannalta. Koulu on toisaalta vastuussa hyvien tapojen omaksumisesta ja vaalimisesta. Kalvosarjan avulla aiheesta on puhetta luokissa ns. rehtorin tunneilla.
Opettajat sekä muu henkilökunta toimivat malleina lapsille. Hyvien tapojen noudattaminen koulussa parantaa kaikkien hyvinvointia ja lisää viihtymistä. Hyvinvoinnin edistäminen on myös osa kouluterveydenhoitajan työtä. Siksi oli helppoa lähteä miettimään yhdessä muiden kanssa, mitä hyvät tavat oikeastaan ovat ja miten ne näkyvät koulussa.
Hyvien tapojen omaksuminen toteutuu itsetuntemuksen ja itsensä arvostamisen kautta. Jokaisella on vastuu omasta käyttäytymisestään ja sen vaikutuksesta toisiin. Rauhallisen keskustelun avulla löytyy asioihin kauaskantoisempia ja rakentavampia ratkaisuja kuin nyrkkitappelulla ja sanailulla.
Hyvät tavat edellyttävät toteutuakseen myönteistä asennoitumista toisiin ihmisiin. Ne eivät ole sarja yksittäisiä hyviä tekoja tai teennäistä toisen mielistelemistä. Hyvien tapojen tapojen toteutumista testataan jatkuvasti monissa arkipäivän tilanteissa sekä koulussa että kotona, harrastukissa sekä eri paikoissa asioitaessa.
Aihetta haluttiin konkretisoida yhdessä lasten kanssa. Näin syntyi idea cd-kirjan kirjoittamisesta. Työtä ohjaamaan pyydettiin aktiivinen kirjavinkkari ja lasten tarinoiden ekspertti Marja-Leena Mäkelä Seinäjoen kaupunginkirjastosta. Aihe alkoi elää esimerkkitapausten avulla.
Tervetuloa mukaan hyvien tapojen maailmaan. Jokainen meistä voi oppia lisää tästä koulusta.
Terveisin
Hilkka Pyylampi, terveydenhoitaja